شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

گوشي قاچاق مسافري با وجود اتصال سامانه‌ ناجا و گمرک همچنان رجيستر مي‌شود

ريجستري

سه شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳:۰۰


قرار بود پس از اتصال سيستم‌ ناجا و گمرک براي احراز اصالت پاسپورت‌، ثبت گوشي‌ قاچاق در سامانه مسافري متوقف شود اما اجراي اين طرح در نيمه مهرماه،يک هفته با هدف تامين کالا در بازار به تعويق افتاد که همچنان خبري از اجراي آن نيست.

وايمکس نيوز- پس از اجراي کامل طرح رجيستري گوشي تلفن همراه، ضعف در ثبت و رجيستري گوشي هاي مسافري آسيب هايي را به بازار زده و مشکلات در بخش گوشي هاي مسافري هنوز ادامه دارد.

سامانه اظهارنامه گمرکي کالاي مسافري تلفن همراه پس از اجراي رجيستري براي پاسخ‌گويي به نياز محدود و شخصي مسافران راه‌اندازي شد تا به هر مسافر يک عدد گوشي در سال با معافيت 80 دلاري اجازه واردات شخصي داده شود.

اشکال کار در ثبت و رجيستر کردن گوشي هاي مسافري ابتدا از موضوع ثبت کردن چند صد يا چند هزار گوشي با يک کد ملي يا شماره پاسپورت در سامانه مسافري آغاز شد که راهي را براي دور زدن الزام واردات قانوني کالاهاي عمده فراهم مي کرد.

راه اين سوءاستفاده با دستور گمرک مبني بر رعايت واردات حداکثر يک گوشي روي هر پاسپورت بسته شد اما متخلفان راه جديدي را براي سوءاستفاده پيدا کردند.

سوءاستفاده کنندگان با ثبت يک گوشي روي هر شماره پاسپورت محموله‌هاي گوشي را از سامانه گمرکي گوشي مسافري وارد مي‌کنند. آنها به جاي شماره پاسپورت حتي يک شماره جعلي به تعداد ارقام شماره‌هاي اصلي پاسپورت وارد مي‌کنند که حتي اين شماره پاسپورت وجود خارجي ندارد و اصالت اين شماره بررسي نمي‌شود.

در پيگيري فارس از کميته اجرايي رجيستري اين مشکلات ناشي از عدم اتصال سامانه گمرکي گوشي مسافري به سامانه ناجا و بررسي نشدن اصالت پاسپورت‌ها و صحت سنجي ورود و خروج ها به کشور اعلام شد.

مجريان طرح رجيستري اعلام کردند: «مرجع صدور پاسپورت در کشور ناجا است و بدون اتصال سامانه گمرکي گوشي مسافري به سامانه ناجا، راهي براي تشخيص اصالت شماره پاسپورت اعلامي يا در سفر بودن يا نبودن صاحب پاسپورت وجود ندارد. البته نيروي انتظامي وعده داده اين مشکل را ظرف يک هفته حل کند.»

اگرچه اين وعده با تاخير همراه شد اما در نهايت سامانه‌هاي ناجا و گمرک به يکديگر متصل شدند تا با احراز اصالت پاسپورت‌ها و تشخيص پاسپورت‌هاي در سفر از ثبت گوشي‌هاي قاچاق در سامانه گوشي‌هاي مسافري جلوگيري کنند.

با اينکه تصور مي‌شد اتصال اين 2 سامانه آخرين حلقه از زنجيره مبارزه با قاچاق موبايل است اما نگراني‌هايي از تاثير قطع ورود کالاهاي قاچاق بر بازار نابسامان گوشي شنيده شد و برخي معتقدند بودند با وجود مشکل تخصيص ارز به واردات گوشي، محدوديت‌هاي واردات و محدوديت تعداد واردکنندگان، پس از توقف ورود گوشي‌هاي قاچاق، تامين کالا در بازار با مشکل مواجه مي‌‌شود.

بر پايه اين استدلال، 14 مهرماه سال جاري حسين فلاح‌جوشقاني رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در پاسخ به سؤال فارس درباره وعده اجرايي شدن اتصال سيستم‌هاي ناجا و گمرک براي شناسايي گوشي‌هاي مسافري و جلوگيري از ثبت گوشي‌هاي قاچاق در سامانه گوشي‌هاي مسافري گفت: «مشکل ثبت گوشي‌هاي قاچاق در سامانه گوشي‌هاي مسافري از عدم اتصال سيستم ناجا به سيستم گمرک ناشي مي‌شد که گمرک نمي‌توانست اصالت پاسپورت يا مسافر بودن پاسپورت را براي گوشي ابراز شده تشخيص دهد. به تازگي اين سامانه‌ها به يکديگر متصل شده‌اند اما متوقف کردن ثبت گوشي‌هاي قاچاق در سامانه گمرکي گوشي مسافري تبعاتي براي بازار دارد که بازار هنوز آماده نيست. از اين رو فردا در کميته راهبري طرح رجيستري با حضور تمامي اعضا اين مشکلات بررسي مي‌شود و تا رفع مشکلات بازار حداقل يک هفته اجراي اين طرح به تعويق مي‌افتد».

در حالي هشتمين روز از آبان ماه را سپري مي‌کنيم که مشکلات واردات گوشي موبايل نه در يک هفته بلکه در بيست روز نيز حل نشده و تکليف جلوگيري از ورود گوشي قاچاق از سامانه‌هاي مسافري هنوز بر زمين مانده است.

منبع: فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو